tisdag 12 april 2016

Ordkunskap

Målande: Uttrycksfull, ”Hon fantiserar sig en målande bild framför sig”.

Eloge: Beröm, ”Jag fick eloge när jag lagade middag”.

Puka: Trumma, ”Jag vill ha en puka”.

Alludera till/på: Syfta, ”Han syfta på mina kläder jag hade på mig”.

Pseudo intellektuell: Man försöker vara smartare än vad man är.

Hippologi: Läran om hästen, ”Jag älskar hippologi”.

Bejakande: Bekräftande, ”Jag fick bejakande av läraren”.

Ocker: Brott, ”Man ska inte ockra, man kan få väldigt hårda straff”.

Florera: Blomstra, ”Blommorna florerar så fint i år”.

Eftermäle: Summering efter livet, ”Jag eftermäle farfars liv”.

Alter ego: Andra jag, ”Ibland blir jag mitt alter ego och det är när jag är i skolan”.

Preskriberad: Ogiltig, ”Min hjälm var preskriberad, så jag får inte använda den längre”.

Gordisk knut: En knut, ”Jag har gjort en gordisk knut”.

Bestyrka: Ge stöd, ”Vi bestyrkade vän”.

Ellips: Cirkel, ”Helikoptern gjorde en ellips”.

Kufisk: Underlig, ”Han är så kufisk”.

Svinn: Minskning, ”Jag svinnade bilden".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar