fredag 27 oktober 2017

Ordtest

1. Klimakterium – Det är en fas som inträffar i en kvinnas liv något år innan mensen tar slut. Under denna fas minskas gradvis produktionen av östrogen (kvinnans könshormon), i äggstockarna.

”Jag har kommit in i klimakteriet”.

2. Insistera – Envisas, man står fast vid något, angående en åsikt eller kanske något du gillar.

”Jag insisterar om att du ska köpa en ny bil”

3. Lektor – En lärare som jobbar i gymnasieskolor eller högskolor/universitet. En lektor ska ha avlagt licentiat eller doktorsexamen.

”Vår lektor heter Peter”.

4. Illustrativ – Är när man belyser om något, illustrerar något väl.

”Bilden är väldigt belysande”

5. Sömsmån – Man lägger till sömsmån så man har något att sy på, och att ändra ifall plagget inte skulle passa.

”Du måste lägga lite sömsmån”.

6. Förlösa – Hjälpa, befria någon.

”Sjuksköterskor förlöser andra”.

7. Oförrätt – Det är när man riktar handlingen åt en viss person som uppfattas orättvis eller kränkande.

”Min kompis har oförrättat hennes klasskompis”.

8. Tongivande – Ledande, någon som härskar.

”Jag var den tongivande i samtalet”

9. Inte på långt när – Är något som är långt ifrån.

”Inte på långt när jag är färdig med uppgiften”

10. Superlativ – Att få beröm, men kan också vara adjektiv i tredjeform

”Jag har fått mycket superlativ idag”

11. Essä – Det är en personlig uppsats.

”Har du börjat skriva din essä?”

12. Fiktiv – Något som är påhittat

”Den här händelsen är fiktiv”

13. Koalition – Är de som medverkar i en regering

”Koalitionen har beslutat om nya idéer”

14. Rugga – Är när en fågel byter fjädrar

”Min fågel ruggar”

15. Åthutning – Man tillrättavisar/säger till någon eller något

”Barnen fick sig en rejäl åthutning av läraren”

16. Följaktligen – Därför

”Jag är sjuk och kan följaktligen inte komma ikväll”

17. Överpröva – Föra till högre insats

”Jag ska föra denna ide till högre insatser”

18. Utblottad – Man är ruinerad/pank

”Jag är ruinerad”

19. Extremiteter - Armar och ben

”Jag har träningsvärk i mina extremiteter”

20. Parlör – En liten ordbok


”Jag har en parlör”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar