måndag 14 december 2015

Lab-rapport: Komatografi

Lab-rapport: Kromatografi

Syfte: Jag ska ta reda på vilka färger de 3 pennorna jag har valt innehåller för färger.

Hypotes:
Blå: Grön och gul
Rosa: Röd
Lila: Grön, gul, lila och blå

Material:

  • ·      2 bägare
  • ·      Vatten
  • ·      Färgpennor
  • ·      Filtrerpapper
  • ·      Tejp


Metod:

  • ·      Hällde upp 2 cm vatten i två bägare
  • ·      Klippte pappersremsor av filtrerpapper och gjorde en prick med varje färgpenna
  • ·      Tejpade fast remsorna på två pennor och satte ned dem i vattnet men färgprickarna får inte nudda vattnet
  • ·      Sen väntar jag på resultatet



Resultat:








Rosa: Fortfarande rosa
Blå: Fortfarande blå
Lila: Blå och lila


Slutsats: Den rosa och den blå remsan hände det inget med. Den lila remsan kom jag närmast med. Jag trodde blå, lila, grön och gul och den blev blå och lila. Det jag hade kunnat förbättra hade varit att jag skulle ha hällt ut lite vatten så det inte blev så mycket för remsorna blev lite blöta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar