tisdag 12 april 2016

Ordkunskap

Målande: Uttrycksfull, ”Hon fantiserar sig en målande bild framför sig”.

Eloge: Beröm, ”Jag fick eloge när jag lagade middag”.

Puka: Trumma, ”Jag vill ha en puka”.

Alludera till/på: Syfta, ”Han syfta på mina kläder jag hade på mig”.

Pseudo intellektuell: Man försöker vara smartare än vad man är.

Hippologi: Läran om hästen, ”Jag älskar hippologi”.

Bejakande: Bekräftande, ”Jag fick bejakande av läraren”.

Ocker: Brott, ”Man ska inte ockra, man kan få väldigt hårda straff”.

Florera: Blomstra, ”Blommorna florerar så fint i år”.

Eftermäle: Summering efter livet, ”Jag eftermäle farfars liv”.

Alter ego: Andra jag, ”Ibland blir jag mitt alter ego och det är när jag är i skolan”.

Preskriberad: Ogiltig, ”Min hjälm var preskriberad, så jag får inte använda den längre”.

Gordisk knut: En knut, ”Jag har gjort en gordisk knut”.

Bestyrka: Ge stöd, ”Vi bestyrkade vän”.

Ellips: Cirkel, ”Helikoptern gjorde en ellips”.

Kufisk: Underlig, ”Han är så kufisk”.

Svinn: Minskning, ”Jag svinnade bilden".

lördag 9 april 2016

Berättelse

Telefonen ringer, jag vaknar hastigt och svarar. Det är mamma!

-       Hej Saga!
-       Hej mamma!
-       Vill du komma och äta lunch med mig på stan när jag har fått lunch vid tolv?
-       Ah ska jag ta bussen eller hämtar du mig?
-       Jag kan komma och hämta dig och sedan skjutsa hem dig när vi är klara.
-       Okej, tänkte fara ut och springa nu på morgonen. Tar stallet senare.
-       Ja vad härligt!
-       Men hör av dig när du kommer.
-       Jag ringer när jag far från jobbet.
-       Det blir bra, hejdå!
-       Hejdå!


Solen skiner ute så jag går ned till undervåningen och sen till tvättstugan och tittar hur kallt det är ute, det är +17, så skönt! Jag tar på mig mina träningskläder och går till toan för att sätta upp mitt hår i en hästsvans, när jag har gjort det går jag upp till mitt rum igen för att ta min telefon och mina hörlurar. Jag hör hur det knackar på dörren, jag springer ned för trappan och ut i köket för att titta i fönstret vem det är. En man i svarta kläder, isblåa ögon, en kall blick och svart hår. Jag blir rädd och bestämmer mig för att inte öppna dörren! Efter ett tag går han iväg och bara försvinner, jag blir lite tveksam och är fortfarande rädd så jag tänker att jag kanske inte ska fara ut och springa? Men efter 10 minuter så går jag till hallen och tar på mig mina löparskor, jag tänker medan jag knyter skorna att jag har rätt så många grannar runt mig så om det skulle hända nånting så ser dom de. Jag öppnar dörren och ställer mig på bron och låser den, mannen var inte kvar utan han hade som sagt försvunnit. Jag gick på baksidan av huset för att titta och ned till stallet också men det var ingen där heller.

Jag går ut på vägen och börjar gå mot cykelbanan där ett sandspår börjar och det är där jag oftast brukar springa. När jag har sprungit i ungefär 20 min så kommer jag till en korsning, jag brukar alltid ta vänster och fortsätta på sandspåret men jag bestämmer mig för att ta åt höger idag. Då kommer jag till en skog som jag bara behöver springa igenom och sedan är jag hemma, jag fortsätter springa och när jag kommer till en stor buske så tycker jag att jag hör nånting. Men det blir tyst igen så jag fortsätter, helt plötsligt ligger jag på backen, det är svart för ögonen och jag känner att jag har ont i huvudet och är yr. Jag hör hur det är en bil som gasar iväg, efter ett tag vaknar jag som till och då står det en ung tjej vid mig som också var ute och sprang men såg att något låg mitt i skogen, så hon hade sprungit dit och då sett att det var en person som låg där. Hon ringde direkt ambulansen och mina föräldrar, de kom till platsen och var såklart jätte oroliga. Jag hade fortfarande ont i huvudet men var inte yr längre, jag åker in till sjukhuset i ambulansen. Jag blir undersökt och röntga i huvudet och kroppen, de berättar att jag har haft tur och att jag inte hade några inre eller yttre skador. Jag blir så glad och lättad!

-       Kommer du ihåg vad som hände? Frågar läkaren.
-       Nä, jag hörde något i buskarna så jag stannade och tittade mig omkring, men såg inget så fortsatte att springa. Men så helt plötsligt låg jag på backen och hörde hur en bil gasade iväg. Sedan att det var helt svart för ögonen och att jag hade ont i huvudet.
-       Du ska få åka hem idag så du behöver alltså inte sova över här på sjukhuset. Du ska även få prata med polisen om händelsen, känns det bra?
-       Ja det blir bra!
-       Ja men dåså, krya på dig nu och om du får värre i huvudet så får ni komma tillbaka.
-       Jo jag tänker att vi kan hålla lite koll på Saga, säger Sagas mamma
-       Jo det kan vara bra, bara så hon inte svimmar eller så, om inget har hänt på 3 dagar så är det lugnt! Säger läkaren.
-       Ja okej, men då far vi hem nu då, säger Sagas mamma
-       Ja, ha det så bra!
-       Tack, detsamma och tack så mycket för hjälpen!
-       Ingen fara säger läkaren.
-       Hejdå!
-       Hejdå!

-       Då far vi till polisstationen nu då säger Sagas pappa.

-       Ah säger Saga!

Jag, mamma och pappa sätter oss i bilen och börjar köra mot polisstationen, när vi kommer fram parkerar vi och går in. Jag är nervös, fast jag vet inte riktigt varför jag ska vara nervös. När vi kommer in så är det beigea väggar, mörkt golv, stora lampor, en massa kontor och salar, en jätte stor sal och det finns en stor logotyp som symboliserar själva polisstationen. Salarna och kontoren har insynsskydd så man inte ser in och salarna har en hel del lås. Vi tar en lapp och sätter oss i väntrummet, efter 15 minuter kommer en polis och hämtar oss. Vi går in till en liten sal och sätter oss vid ett bord, där sitter även en annan polis.

-       Vad är det som har hänt? Frågar en av poliserna.
-       Jag var ute och sprang, jag sprang igenom en skog och plötsligt hör jag något så jag stannar och tittar mig omkring men jag ser ingenting så jag fortsätter att springa. Men helt plötsligt låg jag på backen och hörde hur en bil gasade iväg. Det var helt svart för ögonen, jag var yr och hade ont i huvudet. Men vi har varit på sjukhuset och undersökt mig och jag hade inga skador, berättar Saga.
-       Okej det var väldigt tur! Har du något minne att du såg någon bil innan detta hände? Frågar en av poliserna.
-       Nä men jag tog några bilder när jag var ute och sprang så jag kan titta igenom dem.
-       Gör det! Var det de här kläderna du hade på dig när du var ute och sprang?
-       Jo det var de, säger Saga.
-       Skulle du kunna ta av dig allting så vi får undersöka dem och så får du låna kläder av oss?
-       Ah det kan jag göra.
-       Perfekt säger polisen.
-       Jag hittade en bild där en bil står i bakgrunden i skogen jag var i, säger Saga uppspelt!
-       Får vi se
-       Saga visar bilden för poliserna
-       Ja titta, vi för över bilden till våran skanner säger poliserna.

Efter ungefär 30minuter säger poliserna att vi får åka hem och att de ringer upp när de har fått svar. Jag ger alla mina uppgifter om mig till polisen och så går vi ut till bilen och åker hem.

En vecka efter händelsen:

Mamma det ringer! Mamma springer till köket där hennes telefon ligger, hon svarar.

-       Linda!
-       Hej det är Lars från polisen!
-       Ja hej.
-       Vi har fått in den skyldige!
-       Va?? Ja gud vad bra! Säger Emmas mamma Linda!
-       Han erkände och berättade att han hade överfallit henne.
-       Å herregud!!!
Sagas mamma börjar gråta.

-       Gud vet inte hur jag ska tacka dig, säger Linda.
-       Ingen fara, det här är vad mitt jobb går ut på säger polisen Lars.
-       Vad blir hans straff? Frågar Sagas mamma
-       Han får 20 års fängelse.
-       Toppen, det känns jätte bra!!!
-       Vad bra, då får jag tacka för mig och ni får ha en fortsatt trevlig dag!
-       Tack, detsamma. Men vi hörs när vi ska komma tillbaka!
-       Det gör vi! Hejdå.
-       Hejdå.


Dåså då var allt klart, nu kan vi sluta vara oroliga säger Linda. Jaa gud vad skönt säger Saga, är så glad att allt har gått så bra!

fredag 26 februari 2016

Wikipedia Uppgift

Wikipedia
Emma 7B

1. Hur ser det på artiklarnas tillhörighet, Wikipedias trovärdighet och hur Wikipedia kan användas i klassrummet:

För Wikipedia är trovärdighet ett av de viktigaste målen att uppnå. Det hänger väldigt mycket på deras källor, det är viktigt att en Wikipediaartikel innehåller källhänvisning. Wikipedia är också en öppen sida där vem som helst kan skriva, lägga till och ändra i texterna, så som privatperson men också företagare. Man behöver alltså ett konto för att kunna ändra, eftersom vem som helst kan skriva eller ändra på Wikipedia så är det inte alltid en så trovärdig källa. Man vet inte vad personen som skrivit texten har för kunskaper om ämnet, så Wikipedia är inte alltid en så bra sida att lita på i alla lägen då det inte alltid stämmer. Men Wikipedia fungerar perfekt om man vill få lite mer information, det kan vara bra att du redan vet lite om ämnet så du kan se om det som står i texten låter trovärdigt. Om man vill vara säker att det som står i texten är rätt så kan man jämföra med en annan källa och se ifall man hittar samma information eller om det inte stämde.
Wikipedia kan användas i klassrummet som ett läromedel och en källhänvisning, jag tycker att Wikipedia är en bra källa så länge det inte gäller företag och deras försäljning.

2. Lär dig också mer om deras systerprojekt, till exempel Commons, Wiktionary och Wikisource:

Wikipedia Commons är en databas för fria bilder, videor och ljudfiler.
Wiktionary är en ordbok där de flesta numren handlar om översättningar på olika språk.
Wikisource är ett systerprojekt till Wikipedia och är en dokumentsamling för böcker, texter och historiska dokument som tidigare publicerats.

3. Ta också reda på vad en creative commons-licens är:
Creative Commons är en ideell förening som vill öka mängden av fria kulturella verk och öppet innehåll, av tillexempel konstnärliga verk, texter, bilder och ljud. Organisationen startades 2001 av amerikanske Lawrence Lessig tillsammans med Hal Abelson och Eric Eldred och med stöd från Center for the public domain.
Licensen Creative Commons innebär du som grundare tillåter andra, använda, redigera och sprida dittarbete, även i affärs mässiga sammanhang. De personer som väljer att använda Creative Commons licenserade arbeten ska berätta vem det är som har skapat arbetet, när det används, utvecklar eller sprider arbetet. Alla nya arbeten ska uppstå utifrån ett arbete som har den här licensen, ska ha samma licens. Som ursprungsverket.

Använder du Wikipedia i dag? Hur:
Jag brukar använda Wikipedia som informationskälla, där jag kan få en uppfattning om ämnet, de jag söker efter och vill veta mer om, allt finns nästintill på Wikipedia.

Vad är Wikipedias idé och målsättning:
Wikipedia är ett uppslagsverk där man kan hitta fakta. Alla människor från hela världen ska kunna lägga till saker i texter och redigera.

Vilka står bakom Wikipedia:
Det kan vara allt från privatperson till professorer som har helt olika utbildningar och kunskaper.

Vilka fördelar kan finnas med Wikipedia:
Att man snabbt hittar information som oftast är lätt att förstå och att

 Vilka nackdelar kan finnas med Wikipedia:
Eftersom vem som helt i princip kan skriva, lägga till och ändra i Wikipedia så är en nackdel att man inte vet vem/vilka det är som har skrivit det då det kan variera mycket, och om det är sant.

 Vad bör du ta hänsyn till ur ett källkritiskt perspektiv om du vill använda Wikipedia som källa i dina skolarbeten? (Använd dig av checklistan i källkritik):
Vem det är som har skrivit texten, privatperson eller professorer.

Vem källan riktar sig emot. Hur bra eller dålig något är och den som skrivit har blandat in sina egna tankar och åsikter.

Hur källan är presenterad, ifall källan vill sälja något eller har en åsikt.


När källan uppdaterades senast, ifall texten är skriven för några år sedan så är det inte säker att den stämmer nu.