tisdag 20 december 2016

Gaser


Kalkvatten
Slutsats:

·      Jämföra resultatet med frågeställningen – Kalkvatten är vatten som är blandat med kalk (hör på namnet), vatten reagerar med koldioxid. Det betyder att koldioxid är en reagens till kalk och i bägaren bildas det kalciumjoner och hydroxidjoner. Därmed bildas det salt som blir kalciumhydroxid och de löser sig ej i vattnet som gör att vattnet blir grumligt.

·      Dra välutvecklade slutsatser med koppling till kemiska modeller och teorier - Det som bildas är ca2++ 2 OH + co2 (gasform)à CaCO3 + H2O (ett fast ämne) kalciumet lossnar och laddningarna lossnar och då bildas ett helt nytt ämne och därmed blir vattnet grumligt och det är ämnet som gör det. Kalciumhydroxid är ett stort salt och det är det som blir i det grumliga vattnet = salt.

·      Välutvecklade resonemang om resultatens rimlighet med tanke på felkälla – Vi kunde ha blåsa i sugröret lite längre för att få ett lite klarare resultat. Alltså så man verkligen såg en skillnad på hur kalkvattnet såg ut innan och hur det såg ut efter vi hade blåst. Men resultatet var ändå rimligt eftersom att man vet att kalkvattnet är reagens med koldioxid CO2.

·      Ge förslag på hur undersökningen kan förbättras – Nästa gång hade man kanske kunnat testa att låta vattnet avdunsta och se om det blir något klarare resultat eller skillnad. Vi hade också kunnat testa med renare utrustning och material, så som bägare och titta en extra gång att sugröret är helt.

·      Visa på nya tänkbara frågeställningar att undersöka – Nu när jag har testat denna laboration så är jag nyfiken på att testa något annat experiment med samma funktion fast med en annan gas och se vad som händer. Men man ska dock vara försiktig för att vissa gaser kan vara farliga och man måste vara noga så man inte gör illa sig.



Bakpulver
Slutsats:

·      Jämföra resultatet med frågeställningen och dra välutvecklade slutsatser med koppling till kemiska modeller och teorier – Ljuset släcktes av gasen som bildats i e-kolven=ättika, vatten och bakpulver. Bakpulver innehåller 30 % bikarbonat och 40 % syra. Bakpulver reagerar med bikarbonat och syra tack vare att vi tillsätter vatten som sedan tillsammans bildar salt + CO2. (Ättika= syra – skyndar på reaktionen). När man håller för handen ovanför e-kolven kan man börja känna ett tryck i handen. Det är då gaserna börjar bildas och när man sedan ser att allt (bakpulvret, vattnet och ättikan) har blivit till en röra kan man hälla ut gasen på ljuset och därmed ska ljuset släckas. Men släcks inte ljuset är det för att man är för långsam med att hälla. Man måste hälla direkt när man har släppt e-kolven så inte gasen/koldioxiden far ur den.


·      Välutvecklade resonemang om resultatens rimlighet med tanke på felkälla – Vi höll inte tillräckligt länge så det fick inte heller tillräckligt med gas och koldioxid när vi skulle hälla ut gasen så istället kom vätskan. Men när vi gjorde om experimentet och höll längre blev det en himla gas som gjorde att ljuset släcktes. Det var väldigt häftigt när man såg hur gasen hälldes ut ur e-kolven och sedan såg ut som en vätska som släckte ljuset. Detta är ett rimligt resultat för att man vet att när bikarbonat reagerar med syra bildar det tillsammans koldioxid som är en tung gas och som kan släcka eld.

·      Ge förslag på hur undersökningen kan förbättras – Nästa gång kan vi som sagt hålla lite längre över e-kolven med ättikan, bakpulvret och vattnet så den hinner ta upp mycket mer gas och koldioxid så att ljuset släcks på första försöket. Vi skulle också kunna förbättra vårt tryck över e-kolven, för det blir mer gas när vi tryckte hårdare och man såg dessutom också själva gasen som släckte ljuset.


·      Visa på nya tänkbara frågeställningar att undersöka – Nu när jag har gjort denna laboration skulle jag vela testa göra en likadan som har samma funktion fast med någon annan gas och andra kemiska ämne, som tillexempel kan släcka en brand med riktiga hus. Eftersom att vi använde oss av vanligt vatten hade man kanske kunnat testa att använda kalkvatten. Det hade varit spännande och se vad som händer med ljuset och vad som händer med gasen/koldioxiden.