måndag 14 december 2015

Lab-rapport: Komatografi

Lab-rapport: Kromatografi

Syfte: Jag ska ta reda på vilka färger de 3 pennorna jag har valt innehåller för färger.

Hypotes:
Blå: Grön och gul
Rosa: Röd
Lila: Grön, gul, lila och blå

Material:

  • ·      2 bägare
  • ·      Vatten
  • ·      Färgpennor
  • ·      Filtrerpapper
  • ·      Tejp


Metod:

  • ·      Hällde upp 2 cm vatten i två bägare
  • ·      Klippte pappersremsor av filtrerpapper och gjorde en prick med varje färgpenna
  • ·      Tejpade fast remsorna på två pennor och satte ned dem i vattnet men färgprickarna får inte nudda vattnet
  • ·      Sen väntar jag på resultatet



Resultat:








Rosa: Fortfarande rosa
Blå: Fortfarande blå
Lila: Blå och lila


Slutsats: Den rosa och den blå remsan hände det inget med. Den lila remsan kom jag närmast med. Jag trodde blå, lila, grön och gul och den blev blå och lila. Det jag hade kunnat förbättra hade varit att jag skulle ha hällt ut lite vatten så det inte blev så mycket för remsorna blev lite blöta.

torsdag 10 december 2015

Vad är kemi?

Minns du?

1. Gaser, kväve och syre är 3 exempel på kemiska ämnen i naturen.

2. a) Den kan smälta i väldigt varm temperatur, när den svalnar blir den hård igen.

b) Den smälte i en väldig varm temperatur, sedan lägger man ned den i en form och där ligger den och stelnar och blir en tennsoldat.

3. Socker kan smälta och då blir den som en varm kola, när den stelnat så kan mananvända det som godis.

4. Kemikalier, metaller, tändstickor, papper och sand får inte hällas ut i vasken.

5. Det ser ut som en explosion, det betyder att det är explosivt

6. a) Destillerat vatten, koksalt och vanligt vatten.

b) Gaser, drycker och vissa

7. a) Dekantering: Är en rengöringsmetod man använder för att t.ex. separera vatten och sand.

b) Destillation: Man kan rena t.ex. saltvatten genom att koka det och kyla ångan. Saltet blir kvar i kolven.

c) Kromatografi: Ett sätt att skilja färgande ämnen i en lösning är pappers-kromatografi (kroma=färg). Resultatet blir färgränder som går olika högt upp på pappersremsan.

8. a) Destillation
b) Filtrering
c) Kromatografi

9. Det kemiska ämnet för salt är natriumklorid.

10. Att koksalt är lättlösligt i vatten.


Förstår du?

1. Vissa ämnen kan försvinna, t.ex. om man gör isglass hemma genom att hälla juice i en form och sätta in i frysen. Ämnena i isglassen förändrades men inget ämne försvann. För det är lika mycket juice efter infrysningen som före.

2.  Det är när man först börjar och skriva syfte, och då skriver man syftet med uppgiften. Sedan skriver man hypotes, då skriver man vad man tror kommer hända. Sedan skriver man material, alla saker man använder. Sedan metod, då man skriver hur man gjorde, sedan resultat, så man kanske tar nån bild på det man gjort eller skriver hur resultatet då blev, slutsats som är det sista man gör, då skriver man vad som hände och då kan man titta om man hade rätt på hypotesen.

3. Det viktiga med regler när man ska göra en laboration är annars kan man slänga kemikalier och det kan vara farligt och det kan leda till kemiska reaktioner i vattnet.

4. T.ex. när man kokar pasta så filtrerar man bort pasta från vattnet. När man dekanterar vin och destillerar vatten.

5. Det är bara när man har ett rent ämne man kan beskriva det kemiskt. Ett rent ämne är när det består av bara ett ämne och en atom.


6. Kemi är kunskapen om hur allt fungerar medan ett recept är något man följer när man bakar och då följer man inte processen som man gör i kemi.

tisdag 8 december 2015

Vem är filtrertjuven?

Misstänkta:
     1 .Allan
2 .Tommy
3 . Kattis
4  .Charlotte
 .Niclas
6  .Susanne själv!


Syfte: Någon har stulit Susannes kära filtrerpapper och dessutom lämnat ett spår efter sig. I nuläget finns sex misstänkta personer. Vi ska hitta den skyldige!

Hypotes: Jag tror att Tommy är den skyldige, för att han är också NO-lärare och då tänker jag att han behöver dem till sin lektion också.

 Material:
  • ·      De misstänktas pennor
  • ·      Filtrerpapper
  • ·      2 bägare
  • ·      Vatten
  • ·      Tejp
  • ·      Blyertspennor



Metod: Vi ritade en prick från allas pennor på sex filtrerpappers remsor (en till varje panna) som är 8 cm lång och 1,5 cm bred. Sedan tejpade vi fast remsorna på en penna och hängde dem över en bägare med vatten i. Sen låter vi den stå i några minuter, då borde vi se att det blir en skillnad på pricken som förhoppningsvis visar vem den skyldige är. Den här metoden heter kromatografi (kroma=färg) (grafi=skrift).




Resultat med bild av remsorna:

Det var Charlotte som var skyldig (nr 4)

Slutsats: Filtrerpapperet suger upp vatten som passerar färgpricken. Då dras molekylerna i färgen med. De minsta molekylerna åker längst. En färg var inte vattenlöslig, med den hände inget.